Jaka jest zasadnicza różnica w stosunku Rosjan i Amerykanów do siebie & nbsp

Jak wygląda prawdziwy związek między dwojgiem kochających się ludzi? Rzeczywiście, często zdarza się, że za tymi samymi słowami i czynami stoją zupełnie inne koncepcje i motywy. Na przykład, gdy partnerzy wyznają sobie nawzajem swoją miłość, wtedy każdy z nich może znaczyć coś innego.

Jak zrozumieć, czy Twoja para będzie razem przez wiele lat, czy ta pasja wkrótce wyparuje bez śladu? Oto 5 różnic między przelotnym zauroczeniem a prawdziwym związkiem.

1. Patrząc w przyszłość

Kiedy mężczyzna i kobieta są sprawiedliwi pasjonują się sobą starają się nie mówić o przyszłości. Unikają planowania i często umawiają się na spotkanie w ostatniej chwili. I nigdy nie rozmawiają o tym, co się z nimi stanie.

Kiedy para jest v prawdziwy związek, przyszłość jest ulubionym tematem dyskusji. W końcu jest tyle do omówienia i zaplanowania! Gdzie lepiej mieszkać, dokąd pojechać na wakacje następnego lata, ilu przyjaciół zaprosić na wesele ... A także uwielbiają myśleć o tym, jacy będą, gdy razem się zestarzeją!

2. Granice osobiste

Kiedy dzieje się między mężczyzną a kobietą przypadkowy romans wtedy omawianie granic osobistych nie ma sensu. Nadal nie wpuszczą się w duszę!

I tu v prawdziwy związek ludzie niemal natychmiast wyznaczają jasne granice, o których obaj partnerzy są świadomi. Wiedzą, co uważa się za zdradę w parze, a co za niewinny flirt. I na pewno wiecie, jak się uspokoić lub wspierać!

3. Wyrażanie swoich uczuć

Kiedy mężczyzna i kobieta spotykają się "właśnie" ukrywają swoje prawdziwe uczucia. Tacy partnerzy nie chcą wywierać na siebie presji, więc często udają, że są.

W prawdziwym związku ludzie bez wahania wyrażają wszystkie swoje uczucia. Spokojnie rozmawiają o tym, jak bardzo są zakochani i nie powstrzymują swoich emocji.

4. Stosunek do słów i czynów

Ulotna fascynacja zmusza osobę do analizowania wszystkiego, co mówi lub robi jego partner, ponieważ nie ma do niego zaufania.

W prawdziwym związku ludzie zawsze mówią to, co myślą. Jeśli coś ich wprawia w zakłopotanie, natychmiast na to wskazują. A także taka para ciągle mówi o wszystkim na świecie!

Całe nasze życie składa się z interakcji i kontaktów z innymi ludźmi, czyli relacji. Może to być miłość i nienawiść, współczucie i zaniedbanie, zainteresowanie biznesem i ogólne hobby.

Może to być zabawka w piaskownicy, pomoc staremu emerytowi i cokolwiek innego, bo całe życie to opowieść o relacjach z rodzicami, dziećmi, kolegami i kolegami z klasy, kolegami, sąsiadami, innymi podróżnikami w pociągu, z bliskimi i z tymi, którzy z jakiegoś powodu są po prostu potrzebni, a nawet przypadkowo znaleźli się gdzieś w pobliżu. Niektóre związki trwają dziesiątki lat, inne kończą się tak szybko, jak się zaczynają. Wiele zależy od niektórych relacji, praktycznie nic nie zależy od innych.

Bliskie, pracujące, rodzinne, przyjazne, wrogie, wrogie, ogólne, życzliwe - to wszystko relacje. Rzeczywiście okazuje się, że związki są samym życiem, więc wszystko, co dzieje się w życiu i wszystkie czynniki i okoliczności życiowe, w tym wiek, mogą wpływać na relacje.

Wiek i relacje

Jeśli mówimy o wpływie wieku na relacje między ludźmi, to nie zaszkodzi zdecydować, o jakim związku mówimy. W końcu jest całkiem jasne, że wiele związków zależy od czegokolwiek, ale nie od wieku. Dotyczy to również przyjaźni, pracy i wspólnych zainteresowań.

Nie bez powodu mówią, że przyjaźń i wzajemne zrozumienie nie działają z pojęciami wieku i czasu. Nie zależy od wieku i uczucia miłości. Jednak w tym drugim przypadku przeszkodą często staje się wiek. Dokładniej, nawet nie wiek, ale różnica wieku. I bardzo poważne nieporozumienie wielu ludzi wokół powstaje, jeśli chodzi o możliwość małżeństwa między ludźmi w zupełnie innym wieku.

Z jednej strony można argumentować, że dorośli mogą sami decydować o tym, czego potrzebują i czego chcą, z drugiej strony możliwe są sprzeciwy, w tym doświadczenia pokoleń, tradycje i konwencje społeczne. Ale bez względu na to, jak ta kwestia jest rozważana i jak bardzo jest omawiana, decyzja nadal będzie podejmowana w ramach pary.

Tradycyjny wiek pary

Aby lepiej zrozumieć, jakie zastrzeżenia mogą się pojawić, trzeba przynajmniej trochę zwrócić się do tradycji.

Tradycyjnie uważano, że mężczyzna powinien być starszy w rodzinie. A jeśli kilka wieków temu rzeczywiście mężczyzna był najczęściej znacznie starszy, to z czasem ta różnica wieku się zmniejszała: „właściwą” różnicę wieku uważano za od dwóch do pięciu lat.

Jeśli zajmiemy się rozwojem i dojrzewaniem młodych ludzi, to nie jest tajemnicą, że dziewczynki dorastają trzy do czterech lat wcześniej niż chłopcy. A osiemnastolatka jest postrzegana jako znacznie bardziej dorosła osoba niż osiemnastolatek, którego w większości przypadków uważa się, jeśli nie za dziecko, to za nastolatka.

Oznacza to, że młody człowiek osiągnie psychologiczny, emocjonalny i społeczny poziom rozwoju osiemnastoletniej dziewczynki w wieku dwudziestu dwóch lat, a nawet później.

Fizjologicznie stosunek płciowy z pewnością staje się fizycznie możliwy, gdy mężczyzna i kobieta osiągną dojrzałość płciową. Jednak nie wszyscy biorą pod uwagę, że szczyt męskiej aktywności seksualnej przypada na dwadzieścia – dwadzieścia pięć lat, a kobieca seksualność rozkwita po trzydziestu, a nawet trzydziestu pięciu latach. A potem znowu wszystko opiera się na postawach społecznych, w tradycjach, w psychologicznych stereotypach, do których dochodzi jeszcze jedna cecha fizjologiczna, związana z wygaśnięciem funkcji rozrodczej.

Każdy wie, że w pewnym wieku każda kobieta stanie przed nieuniknionymi zmianami hormonalnymi, które wiążą się z dalszą niezdolnością do porodu, czyli wygaśnięciem płodności. Takie wymieranie następuje po około pięćdziesięciu latach, ale tak zwana menopauza może wystąpić nieco wcześniej i trochę później. Jeśli chodzi o mężczyzn, to oczywiście wraz z wiekiem ich aktywność seksualna może nieco spadać, ale zdolność do poczęcia dziecka nie zanika aż do późnej starości. Ale chodzi o fizjologię ...

Jeśli chodzi o społeczny komponent związku małżeńskiego, tradycyjnie uważano, że mężczyzna zawierający małżeństwo musi już mieć źródło dochodu, które pozwoli mu wyżywić i w pełni utrzymać rodzinę. Dlatego mężczyźni nie dążyli do wczesnych małżeństw, ale starali się stanąć twardo na nogach, aby uzyskać jakieś ekonomiczne i społeczne podstawy do stworzenia rodziny.

Za główne zadanie kobiety przez cały czas uważano zadanie rodzenia i wychowywania dzieci, dlatego bardzo ważne było, aby kobieta wcześnie wyszła za mąż. Nawet w XX wieku kariera kobiety nie była uważana nawet za drugorzędny, ale trzeciorzędny problem, na pierwszym miejscu powinna być rodzina i dzieci.

Ciekawe, że w krajach rozwiniętych przez długi czas kobiety najczęściej najpierw zdobywają wykształcenie, potem robią karierę, osiągają pewien poziom społeczno-ekonomiczny, a dopiero potem rodzą dzieci. Dlatego w krajach rozwiniętych uważa się za całkowicie normalne, jeśli kobieta rodzi pierwsze dziecko w wieku trzydziestu lat, chociaż oczywiście fizjologicznie ta opcja jest daleka od ideału.

Tak więc tradycyjna różnica wieku polega na tym, że mężczyzna jest co najmniej dwa lata starszy, ale czasami różnica ta może sięgać dziesięciu lat (jeśli różnica jest większa, to już wykracza poza ramy tradycji). Zaletą takiej pary jest socjopsychologiczna równość partnerów.

Jeśli mężczyzna jest znacznie starszy

Kilka wieków temu rodziny, w których mąż był starszy o piętnaście, dwadzieścia lat, a nawet więcej, były zupełnie normalne. Jednak w tych odległych czasach młode damy rzadko wybierały sobie małżonka, a dzięki małżeństwom rozwiązano wiele problemów, które były bardzo dalekie od bardzo ulotnej koncepcji miłości. Teraz, gdy zarówno mężczyzna, jak i kobieta decydują się na samodzielne założenie rodziny, takie małżeństwa w różnym wieku wciąż się zdarzają. Dlaczego to się dzieje?

Według psychologów małżeństwo z dużo młodszą kobietą jest sposobem mężczyzny na zapewnienie sobie własnej wartości. Jeśli mężczyzna jest znacznie starszy, nie zostanie nawet podniesiona kwestia, kto jest odpowiedzialny za rodzinę, więc młoda kobieta ma wszelkie szanse na bardzo silne uzależnienie psychiczne. A jeśli dziewczyna wyszła za mąż, nie mając jeszcze wykształcenia i dobrej pracy, to również popada w zależność ekonomiczną. W ten sposób człowiek czuje się kompletnym panem sytuacji i bardzo znaczącą postacią.

Wielu psychologów sugeruje, że kobiety znacznie młodsze często są zamężne przez tych mężczyzn, którzy boją się rywalizacji z silną kobietą w tym samym wieku i mają niską samoocenę.

Ale jest jeszcze jedno pytanie - dlaczego młoda dziewczyna poślubia mężczyznę, który jest znacznie starszy od niej, a zdarza się, że jest jeszcze starszy niż rodzice wybranej przez siebie osoby?

Dobrobyt materialny? Połączenia i możliwości? Całkiem możliwe. Ale może się okazać, że taki wybór opiera się na kompleksach i dziewczyna szuka takiego mężczyzny, który w dużej mierze zastąpi jej ojca iw pełni weźmie odpowiedzialność za wspólne życie, będzie chronił, pielęgnował i pielęgnował swoją młodą ukochaną.

Muszę powiedzieć, co zauważa się w wielu badaniach, że doświadczonego i dojrzałego partnera najczęściej interesują niedojrzałe społecznie i w pewnym sensie infantylne dziewczęta, którym nie śpieszy się, aby naprawdę dorosnąć, lub dziewczęta z rodzin samotnie wychowujących dzieci. którzy zostali pozbawieni ojcowskiej opieki i uwagi...

Perspektywy związku w takim małżeństwie mogą być bardzo różne. Jeśli kobieta nie rości sobie pretensji do niezależności i jest całkowicie zadowolona z całkowitego uzależnienia od współmałżonka, to związek będzie bardzo stabilny. Jeśli między innymi potrzeby seksualne i temperamenty się pokrywają, to mimo różnicy wieku zapewniona jest rodzinna sielanka.

Ale jeśli młoda kobieta mimo wszystko dojrzeje i ma własne zainteresowania i poglądy w różnych sprawach, całkiem możliwe, że zdecyduje się na jakieś radykalne zmiany i zacznie bronić swojego prawa do niezależności i własnego zdania. Często ten konflikt interesów kończy się rozwodem.

Narodziny dziecka mogą zatrzymać tak destrukcyjny proces w rodzinie, ponieważ staje się ono centrum uwagi całej rodziny. Ponadto, gdy pojawia się dziecko, mężczyzna otrzymuje kolejny przedmiot do opieki, a młoda kobieta ma możliwość samorealizacji.

Jeśli kobieta jest starsza ...

Opinia publiczna nie przepada za związkami małżeńskimi, jeśli kobieta jest co najmniej kilka lat starsza. Więc co możemy powiedzieć, jeśli kobieta jest starsza o dziesięć lat, a nawet więcej. Przede wszystkim przychodzi na myśl beznadziejność takiego małżeństwa z punktu widzenia posiadania dzieci. Funkcja reprodukcyjna czterdziestoletniej kobiety zaczyna już zanikać, ale co, jeśli mężczyzna nie ma jeszcze trzydziestu lat? Ponadto menopauza ma negatywny wpływ na wygląd kobiet...

Dlaczego mężczyźni wybierają dla siebie ten rodzaj związku? Przede wszystkim takie relacje mogą wybierać słabi mężczyźni, których zawsze tłumiła bardzo aktywna i dominująca mama. Takie relacje wybierają także ci młodzi ludzie, którzy w żaden sposób nie mogą odmówić roli naśladowcy i wolą, aby ich problemy rozwiązywać jakoś samodzielnie i na pewno bez ich udziału.

Ewentualnie młodą osobę początkowo motywować może chęć zdobycia pewnego doświadczenia, a potem zwyczajny nawyk, w tym pozbywanie się problemów, przerzucanie ich na kogoś kochającego, kto jest w pobliżu.

Bardzo często w takich związkach kobieta jest nie tylko starsza, ale też bardziej zdeterminowana, bardziej przystosowana do życia, bardziej doświadczona, inteligentniejsza…

A po co kobiecie taki związek? W końcu okazuje się, że dostaje nie tylko i nie tyle partnera seksualnego, ale i przerośnięte dziecko, które potrzebuje pomocy i opieki.

Według psychologów, decydując się na taki sojusz, kobieta dąży do urzeczywistnienia instynktu macierzyńskiego, który z jakiegoś powodu nie był wcześniej realizowany. Ale to jedno, kiedy facet ma na przykład dwadzieścia pięć lat, a kobieta czterdzieści - przynajmniej istnieje duże prawdopodobieństwo zbieżności zainteresowań seksualnych.

To inna sprawa, kiedy młody człowiek ma trzydzieści pięć lat, a jego partnerka już pięćdziesiąt, kiedy menopauza nie jest tylko na nosie i psuje nie tylko samopoczucie, ale i wygląd. Jaki będzie los takiego związku? Niestety jest to po prostu niemożliwe do przewidzenia. Rzeczywiście, najczęściej wczorajszy młodzieniec chce już być pełnoprawną głową rodziny, dlatego staraj się, zostawiając wczorajszą ukochaną, która była dla niego wszystkim, by wyfrunęła z tego gniazda, tak jak to robił przed rodzicami. gniazdo ...

Czy da się utrzymać taką rodzinę? Niestety (lub na szczęście) każda rodzina opiera się nie na wieku męża czy żony, a nawet na dzieciach, a jedynie na miłości, wzajemnym zrozumieniu i wzajemnym szacunku. A jeśli jeden z małżonków zdecyduje się odejść, ponieważ miłość zniknęła, zatrzymanie go będzie nie tylko trudne, ale wręcz niemożliwe. Co więcej, jeśli różnica wieku jest zbyt duża, bo w każdym razie opinia publiczna najczęściej nie będzie po stronie takiego sojuszu.

A jeśli nie rodzina?

Według obserwacji psychologów i socjologów związki w różnym wieku, nawet takie, w których kobieta jest starsza i dużo starsza, mają znacznie większe szanse, gdy małżeństwo nie jest oficjalnie zarejestrowane.

Z jednej strony każdy z partnerów rozumie, że jest formalnie wolny i może działać według własnego uznania i chęci w dowolnym momencie; z drugiej strony rodzice i krewni wywierają mniejszy nacisk na młodszą osobę z tej pary (a także na drugiego partnera).

Jednak niezarejestrowane związki mają wiele problemów, w tym przyjaciół, uczestnictwo w wydarzeniach towarzyskich, narodziny dzieci i wspólny majątek, a nawet status społeczny.

Czy wiek wpływa na relacje?

Młoda dziewczyna wybiera starszego mężczyznę, ponieważ widzi w nim ochronę. Starszy mężczyzna łączy swoje życie z młodą dziewczyną, bo lubi jej podziw, podziw i uległość.

Inteligentna i odnosząca sukcesy kobieta pod każdym względem akceptuje uporczywe zaloty bardzo młodego faceta, realizując wcześniej nieodebrany instynkt macierzyński. A młody człowiek, który nigdy nie nauczył się być mężczyzną, stara się znaleźć macierzyńskie ciepło i uczucie w rękach znacznie bardziej doświadczonej kochanki ...

We wszystkich czterech sytuacjach rozmawialiśmy o związkach, w których nie było nic o miłości, a jedynie o instynktach, o autoafirmacji, o chęci uzyskania jakichś korzyści… Jednak są takie małżeństwa, istnieją i nie zawsze zrywaj.

Czy warto tłumaczyć utrzymywanie się nierównych małżeństw interesami materialnymi? W wielu przypadkach tak nie jest. Problemy psychologiczne? Również mało prawdopodobne.

Okazuje się więc, że poprawne i trwałe relacje można budować tylko na podstawie miłości, wzajemnego szacunku, przyjaźni, wzajemnego zrozumienia i wzajemnej pomocy. A jeśli mówimy o przyjaźni, która uzupełnia i wzbogaca miłość, to od dawna wiadomo, że wiek nie ma z tym absolutnie nic wspólnego. Bo ani przyjaźń, ani miłość nie zależą od wieku, w przeciwieństwie do wielu innych rozważań i związków, które też mają prawo do życia, ale które nie mają najmniejszego związku z miłością.

Co zabija dobre związki: niebezpieczne zachowania w związku?

W psychologii od dawna wiadomo, że każdy związek budowany jest według określonych modeli. A jeśli ludzie nie mają nawet pojęcia, że ​​ich związek jest jakimś modelem, nie wpływa to w żaden sposób na wynik końcowy, ponieważ destrukcyjne relacje dowolnego modelu działają niezależnie od tego, czy ludzie znają ich imiona.

Bardzo niebezpieczny model zachowania dla relacji, który nazywa się „ gotowy do bitwy”. Model ten jest znany wielu i jest używany przez wielu, gdy jakikolwiek komentarz wywołuje agresywną reakcję, a przyczyny dokuczliwości znajdują się same. W rezultacie wszyscy są stale spięci, obrażeni, gotowi do reagowania na ataki, nawet gdy wszystko jest spokojne. Czy jednak może być pokój tam, gdzie ciągle oczekuje się konfliktów i niezgody? A jeśli jest różnica wieku, to jest mniej ataków i skarg?

Nie mniej niebezpieczny jest model zachowania o nazwie „ ślad przeszłości”. Wynika z tego, że małżonkowie często nie chcą pożegnać się ze swoimi przedmałżeńskimi nawykami. Może to być nawyk rozmawiania przez telefon, a także nawyk piątkowego piwa ze znajomymi i wiele innych nawyków, które nie mieszczą się w rutynie życia rodzinnego, ale z którymi nie chce się rozstawać…

Czasami żaden związek nie może konkurować z piłką nożną czy mediami społecznościowymi. Ale im bardziej utrwalony wiek, tym dłuższy ślad przeszłości i przyzwyczajeń… Potem szkoda, ale do tej pory nikomu nie udało się cofnąć zegara.

Bardzo irytujące i często negatywnie wpływające na relacje tzw dydaktyzm, czyli ciągła chęć nauczania i przewodzenia, przy ciągłym wyrzucaniu i wskazywaniu niedociągnięć i niedopatrzeń. Jeśli to nie prowadzi do zniszczenia związku, to ten, kto jest ciągle wyrzucany i nauczany, usuwa się ze wszystkich problemów domowych.

A o jakim związku możemy mówić, jeśli wszystkie decyzje zawsze podejmuje jedna osoba?

Dość często istnieje model relacji o nazwie „ dziecko matki”. Oczywiście ten model jest bardziej powszechny w rodzinach, w których nie ma znaczącej różnicy wieku lub gdzie kobieta jest młodsza. Jednak ciągłe odwoływanie się do rodziców (nieważne do kogo) może zniszczyć każdy związek, w tym relacje z rodzicami, którym (dość prawdopodobny) zostanie oskarżony, jeśli nie bezpośrednie oskarżenie, to przynajmniej niezadowolenie jeśli rodzina jest cała, nie wytrzyma próby.

I tu pojawia się zupełnie naturalne pytanie: z kim konkretnie budowane są relacje?

Model zachowania uważany jest za bardzo niebezpieczny dla wszelkich relacji rodzinnych” morze problemów”, Kiedy po prostu nie da się obejść bez pewnych problemów. Problemy są znajdowane, wymyślane, przynoszone od krewnych, a nawet z pracy. Powszechny staje się stan niepokoju, troski, a nawet gniewu. Nie ma w ogóle pozytywu, bo nie ma miejsca ani czasu na radość, przyjemność czy optymizm.

Uwaga! Doświadczenie pokazuje, że ciągła negatywność może zabić wszelkie uczucia i zniszczyć każdą rodzinę i każdy związek.

Co tak naprawdę wpływa na relacje?

Dużo można mówić o relacjach międzyludzkich. O związkach pisali mędrcy i filozofowie starożytności, badają je także współcześni. I przez wiele tysiącleci ludzie zawsze doszli do tych samych wniosków.

  1. Pierwszy wniosek. Bardzo niebezpieczne jest, gdy pożądane i rzeczywiste mylone są ze sobą, a miłość mylona jest z zakochaniem się, z pasją, z entuzjazmem i podziwem. A zakochiwanie się, namiętność i zauroczenie mijają dość szybko i tylko miłość może wytrzymać próbę czasu i próby. A budując relacje, należy zrozumieć, na jakiej podstawie te relacje starają się budować, bo miłość i pasja to piasek, z którego nie da się zbudować zamku.
  2. Drugi wniosek. Jeśli mówimy o miłości, to należy pamiętać, że ani egoizm, ani chęć zmiany i naprawienia czegoś z tym uczuciem nie są nie do pogodzenia. Relacje oparte na miłości mogą być tylko równe i wolne.
  3. Trzeci wniosek. Miłości nie można kupić, błagać, zmuszać do dawania. Miłość nie ma ceny, więc relacje oparte na miłości są bezcenne.
  4. Czwarty wniosek. Naprawdę silne relacje można zbudować tylko wtedy, gdy te relacje są potrzebne dwóm i dwoje też je buduje. Żadnego związku nie można zbudować sam.
  5. Piąty wniosek. Nawet najbliższe relacje nadal potrzebują czasu i przestrzeni osobistej. Jednak jak w trosce i na uwadze.

wnioski

Wiek, wiek... Czasami jest postrzegany jako bogactwo, ale czasami staje się przeszkodą nie do pokonania w osiągnięciu jakichś życiowych celów...

Jeśli chodzi o wiek i relacje między ludźmi, często okazuje się, że tak naprawdę liczy się nie liczba lat, ale umysł, umiejętność porozumiewania się, życzliwość, chęć pomocy, szacunek dla innych. Wiek i związki to bardzo ważna i bardzo trudna kwestia.

I chyba najważniejsze jest to, że człowiek uczy się budować właściwą relację, gdy pojęcie „wiek” w ogóle nie jest dla niego warte. W końcu jaka jest właściwa relacja?

Do niedawna stosunek do Rosji i Stanów Zjednoczonych wśród obywateli obu krajów był generalnie podobny – negatywny. To prawda, z poprawką, że Amerykanie uważali nasz kraj za zagrożenie i wroga, a Rosjanie po prostu źle traktowali potęgę roszczącą sobie dominację nad światem.

Na przykład na początku zeszłego roku 82 proc. Amerykanów uważało Rosję za zagrożenie dla Stanów Zjednoczonych, wynika z sondażu Międzynarodowego Centrum Socjologicznego Ipsos. Liczby te zmieniały się podczas prezydentury Trumpa, ale nie były znaczące. Dla większości socjologów nawet urosły – więc sondaż NBC News przeprowadzony zaraz po spotkaniu Trumpa z Putinem w Helsinkach wykazał, że 68 proc. respondentów uważa Rosję za kraj nieprzyjazny lub wrogi Stanom Zjednoczonym – o 9 proc. więcej niż w 2017 r. .

W Rosji stosunek do Stanów Zjednoczonych był spokojniejszy – przy negatywnej ocenie polityki amerykańskiej w ogóle, przy pytaniu o stosunek do kraju Stany Zjednoczone zostały ostro zdominowane przez „złe” tylko w okresie 2014-2016. Kiedy więc Stany Zjednoczone zaczęły prowadzić wobec Rosji politykę sankcji, blokad i izolacji, nie dziwi fakt, że w styczniu 2015 roku zanotowano maksymalnie 81 proc.

Wcześniej, nawiasem mówiąc, przez lata XXI wieku dominowało nastawienie w większości pozytywne - z wyjątkami w postaci kwietnia 2003 r., kiedy Stany Zjednoczone najechały na Irak, początku 2007 r., kiedy Putin wygłosił przemówienie w Monachium i sierpnia 2008 – czyli wojna w Osetii Południowej.

Wraz z wyborem Trumpa nastawienie Rosjan do Amerykanów zaczęło się poprawiać – w styczniu 2017 r. było 39 „dobrych” do 49 „złych”.

Potem w ciągu roku nastroje się wahały – żeby w styczniu 2018 roku ustalić stosunek dwa do jednego – 52 „złe” do 26 „dobre”. Następnie nastąpił gwałtowny skok – do 69 procent negatywnych. A po nim nastąpił równie gwałtowny upadek, co odnotował sondaż Centrum Lewady przeprowadzony od 19 do 25 lipca, czyli po spotkaniu Putina z Trumpem.

Teraz 42 procent jest „dobrych”, a 40 procent „złych”. Nie da się tego wytłumaczyć satysfakcją z wyniku spotkań Putina i Trumpa – respondenci nie oczekują od niej znaczących zmian w stosunku do obu krajów, co więcej, w ciągu roku spadły nadzieje na poprawę relacji między obydwoma krajami i połowa z 46 do 29 proc. Ale socjologowie muszą jakoś wyjaśnić swoje wyniki, a Centrum Lewady wydaje taki całkowicie ideologicznie umotywowany komentarz:

„Taki stosunek społeczeństwa do inicjatyw polityki zagranicznej kierownictwa kraju wydaje się dziwny, ale całkiem zrozumiały na tle ogólnego spadku aprobaty rządu, prezydenta, premiera, a zwłaszcza Dumy Państwowej, co zostało odnotowane w czerwiec-lipiec 2018. Ludność jest zmęczona trwającą od kilku lat polityką konfrontacji z krajami zachodnimi i skutkującą spadkiem dochodów ludności... Ogólny spadek realnych dochodów ludności od wiosny 2014 roku wynosi 11-13 proc. ceny rosną, a zapowiedź zbliżającej się reformy emerytalnej jest odbierana jako ingerencja w dobrobyt obywateli, aby odebrać to, co ludność uważa za ich akumulację i zabezpieczenie starości.

Pomysł, że kierownictwo kraju dąży do realizacji swoich geopolitycznych celów kosztem ludności, wycofując z niej niezbędne fundusze, wywołuje ogromne oburzenie i niezadowolenie. Na tym tle gwałtownie zmienia się idea skuteczności polityki zagranicznej prezydenta i rządu, koszty wojny w Syrii i Donbasie, dozbrojenie armii wydają się mniej uzasadnione i sprawiedliwe, zagrożenia z Zachodu są szybko przeceniane.

Dlatego gwałtowne zmiany w stosunku do krajów zachodnich wydają się zupełnie nieoczekiwane, ale wewnętrznie całkiem uzasadnione: po raz pierwszy w ostatnich latach pozytywne nastawienie do Stanów Zjednoczonych zaczęło przeważać nad negatywnymi postawami Rosjan”.

Fenomenalna manipulacja – czyli fakt, że Rosjanie po półtorarocznym obserwowaniu wewnętrznych problemów politycznych w Stanach Zjednoczonych stali się bardziej sceptyczni wobec zdolności Trumpa do poprawy stosunków między obydwoma krajami (co tłumaczy spadek liczby tych, którzy liczyli na poprawę stosunków między obydwoma krajami), po prostu nie jest brane pod uwagę. Zamiast tego promuje się ulubioną tezę liberałów, że „ludzie są zmęczeni konfrontacją z Zachodem i chcą zawrzeć pokój”.

Ale wystarczy spojrzeć choćby na dynamikę sondaży Lewady w ostatnich latach, by przekonać się, że Rosjanie normalnie traktowali Stany Zjednoczone nawet w tych latach, kiedy „propaganda masowa”, której stanowisko liberałowie uważają za decydujące w kształtowaniu społeczeństwa opinii, bardziej niż aktywnie krytykował amerykańską politykę. A stanowisko Putina wobec Stanów Zjednoczonych wcale się nie zmieniło podczas prezydentury Trumpa – nasz prezydent wyraźnie oddzielił swojego amerykańskiego odpowiednika od amerykańskiego establishmentu, wyrażając gotowość do poprawy stosunków – i w odpowiedzi obserwował bezprecedensową kampanię antyrosyjską rozpoczętą w Stany Zjednoczone przez przeciwników Trumpa ...

Problem nie polega więc na tym, że Rosjanie są rozczarowani konfrontacją z Zachodem, którą Putin rzekomo promuje – choćby dlatego, że odpowiadamy tylko na presję, jaką wywierają na nas Amerykanie. O wiele bardziej logicznym wyjaśnieniem jest to, że Rosjanie są przekonani, że Stany Zjednoczone są tak głęboko pogrążone w problemach polityki wewnętrznej i zagranicznej, że nie stanowią obecnie tak dużego zagrożenia dla Rosji. Co więcej, biorąc pod uwagę przyjazne stanowisko Trumpa - choć ograniczone w swobodzie manewru w kierunku rosyjskim.

Postawy wobec Stanów Zjednoczonych po prostu wróciły do ​​swojego zwykłego stanu - pół na pół. Oznacza to, że mniej więcej równe części naszej populacji źle i dobrze traktuje Stany Zjednoczone - i jest to determinowane nie tyle bieżącymi wydarzeniami, ile ideologicznymi i politycznymi poglądami narodu. Jednocześnie na ogół Stany Zjednoczone są nadal oceniane jako agresywne mocarstwo – pokazało to chociażby niedawny sondaż VTsIOM, zgodnie z którym trzy czwarte respondentów uważa tak – ale to nie uniemożliwić wielu naszym obywatelom normalne nastawienie do tego kraju.

I to jest znacznie zdrowszy obraz niż to, co widzimy w Stanach Zjednoczonych – tam opinia publiczna okazuje się być znacznie bardziej zmanipulowana. W końcu zdecydowana większość Amerykanów stawia Rosję na jednym z pierwszych miejsc wśród zagrożeń dla ich kraju – a wkład w to kampanii przeciwko Trumpowi z poszukiwaniem „rosyjskiego śladu” w jego wyborach jest ogromny. Co więcej, w Stanach Zjednoczonych rośnie polaryzacja między zwolennikami i przeciwnikami Trumpa w stosunku do naszego kraju – połowa zwolenników Demokratów nazywa Rosję „największym bezpośrednim zagrożeniem” dla Stanów Zjednoczonych, podczas gdy tylko 10 proc. ten.

Okazuje się, że w Rosji, która ma więcej niż poważne podstawy, źle traktuje Amerykanów – w końcu to NATO otacza Rosję, a nie odwrotnie, na nas nałożono sankcje i to Ameryka próbuje zagarnąć Ukrainę od nas, a nie my od niej.Kalifornia jest postrzegana przez Stany Zjednoczone o wiele bardziej adekwatnie i spokojniej niż Amerykanie nas. Tylko bardzo sugestywna osoba może uwierzyć, że Rosja zagraża Stanom Zjednoczonym – ich stylowi życia, ich wartościom, a nawet rzeczywistym interesom handlowym. Niestety, większość amerykańskiego społeczeństwa pozostaje taka.

2015-11-23

Data: 23.11.2015

Tagi:

Przez długi czas nie mogłam zrozumieć, dlaczego tak bardzo denerwuje mnie nowa definicja statusu młodych, a nie ludzi, którzy są „w związku”. Wszystko wydaje się jasne i zrozumiałe: para nie jest małżeństwem, nie są mężem i żoną, ale mimo to dzielą jedno łóżko. Nie, nie jestem strażnikiem moralności i irytował mnie nie brak pieczątki w paszporcie, ale charakter związku między dwojgiem dorosłych. Po chwili nadeszła inspiracja. Będziesz się śmiać, ale odpowiedź pochodziła z nauk ścisłych. Podstawowa sowiecka edukacja to kawałek żelaza! Związek dwojga kochanków to równoległe linie w geometrii euklidesowej. Nigdy się nie przecinają. Ale istnieje więź, która tkwi w geometrii Riemanna, która nie zna paraleli. W nim dowolne dwie linie proste mają wspólny punkt, to znaczy przecinają się, wchodząc w związek! Więc związek jest związkiem.

Relacje w związku: jaka jest podstawowa różnica

Blisko, ale nie razem

Relacje - ja i mój świat jesteśmy obok Ciebie, ale nie razem. Nie chcę odpowiadać za Ciebie i obciążać się zobowiązaniami wobec Ciebie. W rzeczywistości jest to samotność razem, która czasami grozi straszliwym dramatem psychicznym. I nie wszyscy są na to gotowi. Związki bez gwarancji, bez tego bardzo tajemniczego „wzajemności”, dewaluują pojęcie miłości, nie dając nic w zamian. Współistnienie bez wzajemnych zobowiązań może być ulotne i smutne, choć możliwe, że ulotne i urzekające, ale bez kontynuacji. Tylko pasja, bez duchowej bliskości dwóch serc i dusz. Czasami związek „zawiesza się”, zamieniając się w serial dramatyczny, mimo że zaczynał jako pełen akcji „krótki film”. W takim związku z reguły istnieje strona cierpiąca, czekająca na „degenerację” bezsensownej powieści w długotrwały związek. Ale nic się nie dzieje. Tylko w duszy pozostaje ból, rozczarowanie i ziejąca, bezsensowna ponura pustka, w miejscu której niedawno zbudowano nadzieję na znalezienie miłości i wzajemności. Być może zbyt niejasno wyrażam swoje myśli. Piszę, jak się czuję. Jako dziecko pamiętam, jak moja prababcia mówiła o kłamcach: „Demon przebiera się za anioła, ale kolor nie jest taki sam!” To samo można powiedzieć o związkach, które „przebierają się” za coś dobrego, ale nie są.

Wieczni chłopcy i dziewczęta, boją się związków

Na próżno wiele osób myśli, że związki bez zaangażowania są charakterystyczne tylko dla młodych, a nawet młodych par. Występują wśród ludzi w zupełnie innym wieku. Prawdę mówiąc, w dzisiejszych czasach wielu 40-latków czuje się jak młodzi ludzie i wcale nie chce dorosnąć moralnie. W ten sposób jest łatwiej i wygodniej. W ukryciu te kopie nie szukają partnera, ale „mamusi” lub „tatusia”, na którym można zawiesić „swoje problemy”. O jakich wzajemnych zobowiązaniach możemy mówić? Ile losów złamali tacy wieczni chłopcy i dziewczęta, którzy nie chcą wyrosnąć z krótkich spodni i dziewczęcych sukienek? Zawsze żądają i nigdy nie chcą dawać. Czują swój ból, potrzeby, pragnienia, nie zwracając uwagi na podobne uczucia partnera.

Związki i miłość. Nieograniczony świat dwojga

Związki to zamknięty, samolubny świat, zamknięty we własnych uczuciach. Moim skromnym zdaniem prawdziwa miłość jest zawsze związkiem, wymianą energii, która jest niewyczerpalna. Ponieważ im więcej dajesz, tym więcej otrzymujesz. Na pierwszy rzut oka może to zabrzmieć dziwnie, ale w związkach wiedza jest często wymieniana, ale nie prosta, ale irracjonalna. Taka wymiana jest możliwa tylko przy najsilniejszej duchowej i fizycznej bliskości dwóch nie tylko „partnerów”, ale pewnej substancji, składającej się z dwóch połówek, ale będącej jednocześnie jedną całością. Otwiera to perspektywy na niekończący się wspólny rozwój. Długotrwałe relacje oparte na miłości samowystarczalnych odpowiedzialnych jednostek stają się bardziej hojnymi dawcami niż biorcami. Dojrzała miłość takich ludzi jest bezinteresowna, niepewna, niezależna. Nie pyta, nie czeka, nie żąda. Kreatywnie tworzy i dzieli. Czy jest to możliwe przy niewiążącym „związku”?

Relacje, wolne od odpowiedzialności i prawdziwej duchowej bliskości, prawie zawsze prowadzą do tej samej, wspomnianej już „samotności razem”. Związki eliminują poczucie samotności.

Wzajemna dojrzała miłość zakłada zaufanie na najgłębszym poziomie. Ale to również pociąga za sobą kolosalną odpowiedzialność. Nie można wpuścić osoby do swojego wewnętrznego świata bez wzięcia za to odpowiedzialności! Czy możesz sobie wyobrazić, jak wrażliwy musi być człowiek, aby wejść w kontakt z delikatnymi, przezroczystymi aspektami duszy swojej „połówki”, nie niszcząc niczego?

Czy znasz to uczucie, gdy ty i twoja ukochana jesteście daleko od siebie, ale mimo to czujecie swoją obecność? Czytając w młodości wiersze, do których przeczytania chcę zaprosić, byłam tak zakochana, że ​​fizycznie i duchowo poczułam obecność bliskiej osoby, która była ode mnie oddalona o 2000 km. Wiersze zadziwiły mnie tym, że absolutnie dokładnie opisują mój stan:

Z twarzą przyciśniętą do szyby, jak wierny strażnik,

Szukam cię poza czekaniem

Poza sobą.

Kocham Cię tak bardzo, że już nie wiem

Którego z nas tu nie ma!

Okazuje się, że w związkach istnieje szczególna przestrzeń, która w równym stopniu należy do kochanków. W nim doświadczają całkowitej jedności. Tam kontakt odbywa się na poziomie komunikacji ogólnie niewerbalnej, dając początek harmonijnym relacjom. Stagnacja w związkach prowadzi do tego, że jednostka poszukuje nowości na boku, a związki eliminują to zjawisko poprzez wspólny rozwój. W przeciwnym razie codzienne życie stanie się prawdziwym bagnem. I dalej. Każda kontrowersyjna sytuacja w związku jest rozwiązywana poprzez dialog.
Nawet jeśli zaczyna się w formie kłótni, ale w związku zwykle wybucha skandal, po którym każdy z partnerów wciąż ma swoje zdanie.

Nie mogę nie dotknąć innej strony poruszanego tematu. Młodość charakteryzuje poczucie nieskończoności życia i samej młodości. Ale podana przez Boga starość w szczęśliwym związku jest postrzegana nie jako kara, ale jako szczęśliwy czas, kiedy można bez końca czerpać ze źródła wiedzy, robić swoje ulubione rzeczy, wspierać się nawzajem, radować się, że można się dzielić niesamowite uczucia tego z ukochaną osobą.
I tak do samego końca, w radości, smutku... Związki nie dożywają starości.

W moich artykułach nie piszę zbyt często o związkach. Jeśli jesteś zainteresowany, to oto opowieść o moich znajomych w, a historia jest również w temacie. Pomimo tego, że głównym bohaterem jest tu buldog francuski.

W tym wydaniu bardzo ważny jest również temat odpowiedzialności za dzieci. Ale sama w sobie jest tak złożona, że ​​wymaga osobnego artykułu. W przyszłości mogę o tym również napisać.

Oczywiście moje rozumowanie jest bardzo powierzchowne i związane z osobistymi emocjami. Bardzo chciałbym poznać opinię moich drogich czytelników w poruszonej przeze mnie kwestii. Proszę zostawić swoje komentarze, abym wiedział, czy ten temat jest dla Ciebie interesujący, czy nie. Uważnie przeczytam każdy komentarz i odpowiem absolutnie każdemu!

Jeśli podobał Ci się dzisiejszy artykuł, byłbym bardzo wdzięczny, gdybyś udostępnił go w sieciach społecznościowych. Ci, którzy jako pierwsi trafili na mój blog, mogą zapisać się do newslettera, aby nie przegapić ciekawych tematów i przepisów. Wszystkiego najlepszego! Czekam na Wasze opinie.

Zawsze twoja Irina.

Ścieżka dźwiękowa jest niezwykle trafna w uchwyceniu mojego nastroju podczas przygotowywania tego artykułu do wydania.

Peter Cincotti - Chodź żyć ze mną

    Komentarze do artykułu: 16

    24-11-2015

    2015-11-24

    Irino, dzień dobry.

    Chętnie czytam Twojego bloga. I za każdym razem czekam na nowe historie i przepisy! Bardzo się cieszę, że wznowiłeś pracę)

    Temat relacji – relacje są boleśnie aktualne. Na moich oczach (również z moim udziałem - tak się stało) sytuacja na ten temat się rozwija. Młody mężczyzna, żonaty od 17 lat, dzieci. Bezbożnie szukając rozrywki, a potem „ufając” związkom na boku. Jak teraz rozumiem, nie ma duchowego związku i związku z moją żoną. I jest związek. On jest sam, ona sama. Mówiąc o zaufaniu innym, mimo to ją oszukuje. Nie mają zaufania. I nie ma tam spokoju. Nie ma rodziny - jego tyły i bezpieczna przystań. Jak to się stało? Patrząc na niego, nie chcę, żeby tak było ze mną. Ale z rozczarowaniem dochodzę do wniosku, że w mojej rodzinie istnieję osobno... sama. Fakt. Każdy wybiera własną ścieżkę. Jak to się stało? Życzę wszystkim dokładnie tego związku!

    Odpowiedzieć

    24-11-2015

    2015-11-24

    Dobry wieczór. Artykuł poruszał bardzo „bolesny” dla mnie temat. Moja córka (mądra, piękna) od 2 lat jest w podobnym związku z młodym mężczyzną. I wydaje się być dobrym facetem, ale podobno taki wygodny, bez zbędnej odpowiedzialności.Córki wręcz przeciwnie, chcą prawdziwej rodziny, dzieci. Boję się cokolwiek doradzić, myślę, że powinna sama decydować. Czy nie mam racji? I trzeba wyjaśnić, przekonać, że to ślepy zaułek i równoległe nie będą się przecinać…

    Odpowiedzieć

    24-11-2015

    2015-11-24

    Witaj Irino! Jestem podrapany przez pojęcie „w związku”, które obecnie często można znaleźć w sieciach społecznościowych. My też mamy teraz taką sytuację, że syn mieszka z dziewczyną przez długi czas, nie formalizując tego pieczątką w paszporcie, ale mimo to jedzie na ślub, po prostu teraz są okoliczności, że ja nie zagłębi się. Kiedyś miałem te same problemy z córką, potem bardziej się martwiłem - wciąż dziewczyna ... Teraz mają zaprzyjaźnioną rodzinę, dzieci. Ale znam żonatych mężczyzn w wieku, którzy nie potrzebują dziewczyny-żony, ale „niani”, samolubnej do granic możliwości. Co za duchowe połączenie tutaj ... Wyszło trochę chaotycznie, ale nie zmienię tego, inaczej będę musiał wszystko wymazać

    Odpowiedzieć

    26-11-2015

    2015-11-26

    Witaj IRINO!

    Nigdy nikomu nic nie pisałam, ale kiedy trafiłam na Waszego bloga jakiś miesiąc temu, po prostu fizycznie poczułam – co za cała, inteligentna, pracowita i szczera osoba. POSZANOWANIE.

    A dziś ta trzoda - jakże prawdziwe i smutne, ale dlaczego ludzie trzymają się ERZATS i nie czują Prawdy. W końcu wszystko jest takie proste - jeśli chcesz być szczęśliwy - bądź!

    Kiedy dajesz, dostajesz więcej, bo wszyscy o tym wiedzą. to nie ma co dawać - przepraszam!

    Ale świat jest wspaniały i istnieje równowaga sił, ludzie szukają siebie nie tylko umysłem, ale także sercem i duszą.

    Odpowiedzieć

    27-11-2015

    2015-11-27

    Irino, dzień dobry!

    Ciekawe, że wczoraj rozmawialiśmy z koleżanką o związkach i wzajemnej odpowiedzialności, bo nasza wspólna przyjaciółka jest w stanie zawieszenia, żyjąc ze swoim ukochanym młodzieńcem bez małżeństwa. A w jej przyszłości jest poczucie niepewności i strach przed utratą ukochanej osoby, ponieważ nie oświadcza się jej.

    Chcę postawić pytanie, czy sama kobieta powinna rozpocząć rozmowę na temat sformalizowania związku z mężczyzną. Czy nie wiele kobiet żyje w cywilnym małżeństwie, jak strusie z głową w piasku?

    Zapytałem o to moje córki. Są małżeństwem, mają związki z mężami, dzięki Bogu, ale wcześniej żyli w cywilnym małżeństwie przez rok lub dwa. Więc moje dziewczynki powiedziały, że same rozpoczęły rozmowę o tym, jak mężczyźni biorą odpowiedzialność za swoje przyszłe i przyszłe dzieci, i zgadzam się, że gdyby tego nie zrobiły, mogą nadal żyć w cywilnym małżeństwie. Ale kiedy otwarcie rozpoczęli tę rozmowę, okazało się, że mężczyźni nie mają nic przeciwko! Dlatego w sierpniu 2012 - zdarzył się wypadek - miałam śluby dwóch córek jedna po drugiej!

    Nie bez powodu mówią, że mężczyźni są bardzo zadowoleni z życia w cywilnym małżeństwie, ponieważ w tych związkach dostają wszystko. Po prostu nie zdają sobie sprawy, że najczęściej kobiety w nim są nieszczęśliwe, ponieważ natura kobiety ma być chroniona przez małżeństwo lub wesele przed Bogiem.

    Moja koleżanka ma już 45 lat, ma dwoje dzieci i wciąż czeka, aż mąż złoży jej oficjalną propozycję. To jej najbardziej bolesne pytanie w życiu, a duma nie pozwala na rozpoczęcie poważnej rozmowy.Najprawdopodobniej nie będzie czekać ...

    Dziękuję Irina za ten artykuł. Na pewno odświeżę! Niech wiele dziewczyn, kobiet zastanowi się, czy warto wchodzić w związek bez zobowiązań i związków :)

    Odpowiedzieć

    29-11-2015

    2015-11-29

    Oj Ira, jaki palący temat poruszyłaś dzisiaj.Zgadzam się z Tobą we wszystkim.Jak tu nie mówić o czasach,o obyczajach.No co robić,za każdym razem miała swoje wartości,swoje kanony. Młode panie Czechowa poszły w zapomnienie, a szkoda!Mój syn też żył w cywilnym małżeństwie.Ale co prawda myśleli o zalegalizowaniu związku,ale nie wyszło, po 8 miesiącach się rozstali.Bardzo się martwiłem. i modlił się, aby dziewczyna wyszła za mąż. Pan wysłuchał moich modlitw i wyszła za mąż, ale do mojego syna zwalczyła chęć zamążpójścia. Minęło pięć lat, a on nie chce nic słyszeć o małżeństwie. Wszystko jest bardzo trudne i indywidualne. Oczywiście dla kobiet nie jest to sytuacja wygodna i niepewna. Często zastanawiam się, czy dzisiejsza młodzież będzie żyła w małżeństwie 10,25,50 lat. jak nasze babcie, matki, jak my, w końcu naprawdę chcę. wierzyć, że nasza młodość nas nie zawiedzie i z nimi wszystko będzie dobrze i godnie!W końcu rodzina i dom to miejsce, w którym zawsze jesteś oczekiwany, kochany i rozumiany.

W Rosji zaczęli lepiej odnosić się do Stanów Zjednoczonych, a nastroje rzekomo zmieniły się dramatycznie i mocno. Świadczy o tym sondaż przeprowadzony przez Centrum Lewady po spotkaniu Putina z Trumpem w Helsinkach. Jednocześnie w Stanach Zjednoczonych socjologowie nie odnotowują takich trendów – Rosja nadal uważana jest za wroga. Jaki jest powód tych różnic?

Do niedawna stosunek do Rosji i Stanów Zjednoczonych wśród obywateli obu krajów był generalnie podobny – negatywny. To prawda, z poprawką, że Amerykanie uważali nasz kraj za zagrożenie i wroga, a Rosjanie po prostu źle traktowali potęgę roszczącą sobie dominację nad światem.

Na przykład na początku zeszłego roku 82 proc. Amerykanów uważało Rosję za zagrożenie dla Stanów Zjednoczonych, wynika z sondażu Międzynarodowego Centrum Socjologicznego Ipsos. Liczby te zmieniały się podczas prezydentury Trumpa, ale nie były znaczące. Dla większości socjologów nawet urosły – na przykład sondaż NBC News, przeprowadzony zaraz po spotkaniu Trumpa z Putinem w Helsinkach, wykazał, że 68 proc. respondentów uważa Rosję za kraj nieprzyjazny lub wrogi Stanom Zjednoczonym, co stanowi 9 proc. więcej niż w 2017 roku.

W Rosji stosunek do Stanów Zjednoczonych był spokojniejszy – przy negatywnej ocenie polityki amerykańskiej jako całości kwestia stosunku do kraju Stanów Zjednoczonych została ostro zdominowana przez „zły” tylko w okresie 2014-2016. Kiedy więc Stany Zjednoczone zaczęły prowadzić wobec Rosji politykę sankcji, blokad i izolacji, nie dziwi fakt, że w styczniu 2015 roku zanotowano maksymalnie 81 proc.

Nawiasem mówiąc, wcześniej przez lata XXI wieku dominowało nastawienie w większości pozytywne - z wyjątkami w postaci kwietnia 2003 roku, kiedy Stany Zjednoczone najechały na Irak, początku 2007 roku, kiedy Putin wygłosił przemówienie monachijskie, i sierpnia. 2008, czyli wojna w Osetii Południowej.

Wraz z wyborem Trumpa nastawienie Rosjan do Amerykanów zaczęło się poprawiać – w styczniu 2017 r. było 39 „dobrych” do 49 „złych”.

Potem w ciągu roku nastroje się wahały – żeby w styczniu 2018 roku ustalić stosunek dwa do jednego – 52 „złe” do 26 „dobre”. Następnie nastąpił gwałtowny skok – do 69 procent negatywnych. A po nim nastąpił równie gwałtowny upadek, co odnotował sondaż Centrum Lewady przeprowadzony od 19 do 25 lipca, czyli po spotkaniu Putina z Trumpem.

Teraz 42 procent czuje się dobrze w Stanach Zjednoczonych, a 40 procent źle. Nie da się tego wytłumaczyć satysfakcją z wyniku spotkań Putina i Trumpa – respondenci nie oczekują od niej poważnych zmian w stosunku do obu krajów, ponadto nadzieje na poprawę relacji między obydwoma krajami spadły w ciągu roku i połowa z 46 do 29 proc. Ale socjologowie muszą jakoś wyjaśnić swoje wyniki, a Centrum Lewady wydaje taki całkowicie ideologicznie umotywowany komentarz:

„Taki stosunek społeczeństwa do inicjatyw polityki zagranicznej kierownictwa kraju wydaje się dziwny, ale całkiem zrozumiały na tle ogólnego spadku aprobaty rządu, prezydenta, premiera, a zwłaszcza Dumy Państwowej, co zostało odnotowane w czerwcu-lipcu 2018 r. Ludność jest zmęczona trwającą od kilku lat polityką konfrontacji z krajami zachodnimi, która przeradza się w spadek dochodów ludności… Ogólny spadek realnych dochodów ludności od wiosny 2014 roku wynosi 11-13 proc., ceny rosną, a zapowiedź zbliżającej się reformy emerytalnej jest odbierana jako ingerencja obywateli opieki społecznej, polegająca na zabraniu tego, co ludność uważa za akumulację i zabezpieczenie starości.

Myśl, że kierownictwo kraju dąży do realizacji swoich geopolitycznych celów kosztem ludności, wycofując z niej niezbędne fundusze, wywołuje ogromne oburzenie i niezadowolenie. Na tym tle drastycznie zmienia się idea skuteczności polityki zagranicznej prezydenta i rządu, koszty wojny w Syrii i Donbasie, dozbrojenie armii wydają się mało uzasadnione i sprawiedliwe, a zagrożenia z Zachodu są szybko przeceniane.

Dlatego gwałtowne zmiany w stosunku do krajów zachodnich wydają się zupełnie nieoczekiwane, ale wewnętrznie całkiem uzasadnione: po raz pierwszy od kilku ostatnich lat pozytywne nastawienie do Stanów Zjednoczonych zaczęło przeważać nad negatywnymi postawami Rosjan”.

Fenomenalna manipulacja – czyli fakt, że Rosjanie po półtorarocznym obserwowaniu wewnętrznych problemów politycznych w Stanach Zjednoczonych stali się bardziej sceptyczni wobec zdolności Trumpa do poprawy stosunków między obydwoma krajami (co tłumaczy spadek liczby tych, którzy liczyli na poprawę stosunków między obydwoma krajami), po prostu nie jest brane pod uwagę. Zamiast tego promuje się ulubioną tezę liberałów, że „ludzie są zmęczeni konfrontacją z Zachodem i chcą zawrzeć pokój”.

Ale wystarczy spojrzeć choćby na dynamikę sondaży Lewady w ostatnich latach, by przekonać się, że Rosjanie normalnie traktowali Stany Zjednoczone nawet w tych latach, kiedy „propaganda masowa”, której stanowisko liberałowie uważają za decydujące w kształtowaniu społeczeństwa opinii, bardziej niż aktywnie krytykował amerykańską politykę. A stanowisko Putina wobec Stanów Zjednoczonych wcale się nie zmieniło podczas prezydentury Trumpa – nasz prezydent wyraźnie oddzielił swojego amerykańskiego odpowiednika od amerykańskiego establishmentu, wyrażając gotowość do poprawy stosunków – i w odpowiedzi obserwował bezprecedensową kampanię antyrosyjską rozpoczętą w Stany Zjednoczone przez przeciwników Trumpa ...

Problem nie polega więc na tym, że Rosjanie są rozczarowani konfrontacją z Zachodem, którą Putin rzekomo promuje – choćby dlatego, że odpowiadamy tylko na presję, jaką wywierają na nas Amerykanie. O wiele bardziej logicznym wyjaśnieniem jest to, że Rosjanie są przekonani, że Stany Zjednoczone są tak głęboko pogrążone w problemach polityki wewnętrznej i zagranicznej, że nie stanowią obecnie tak dużego zagrożenia dla Rosji. Co więcej, biorąc pod uwagę przyjazną pozycję Trumpa - choć ograniczoną swobodę manewru w kierunku rosyjskim.

Postawy wobec Stanów Zjednoczonych po prostu wróciły do ​​swojego zwykłego stanu - pół na pół. Oznacza to, że mniej więcej równe części naszej populacji źle i dobrze traktuje Stany Zjednoczone - i jest to determinowane nie tyle bieżącymi wydarzeniami, ile ideologicznymi i politycznymi poglądami narodu. Jednocześnie generalnie Stany Zjednoczone są nadal oceniane jako mocarstwo agresywne – pokazało to chociażby niedawny sondaż VTsIOM, według którego trzy czwarte respondentów uważa tak – ale to nie przeszkadza wielu naszych obywateli od normalnego traktowania tego kraju.

I to jest znacznie zdrowszy obraz niż to, co widzimy w Stanach Zjednoczonych, gdzie opinia publiczna okazuje się być znacznie bardziej zmanipulowana. W końcu zdecydowana większość Amerykanów stawia Rosję na jednym z pierwszych miejsc wśród zagrożeń dla ich kraju – a wkład w to kampanii przeciwko Trumpowi z poszukiwaniem „rosyjskiego śladu” w jego wyborach jest ogromny. Co więcej, w Stanach Zjednoczonych rośnie polaryzacja między zwolennikami i przeciwnikami Trumpa w stosunku do naszego kraju – połowa zwolenników Demokratów nazywa Rosję „największym bezpośrednim zagrożeniem” dla Stanów Zjednoczonych, podczas gdy tylko 10 proc. ten.

Okazuje się, że w Rosji, która ma więcej niż poważne powody, by źle traktować Amerykanów – w końcu to NATO otacza Rosję, a nie odwrotnie, na nas nałożono sankcje i to Ameryka próbuje przejąć Ukraina z dala od nas, a nie nas Kalifornii – USA postrzegają ją znacznie bardziej adekwatnie i spokojniej niż Amerykanie my. Tylko bardzo sugestywna osoba może uwierzyć, że Rosja zagraża Stanom Zjednoczonym – ich stylowi życia, ich wartościom, a nawet rzeczywistym interesom handlowym. Niestety, większość amerykańskiego społeczeństwa pozostaje taka.